15-12-07

Champagne

Op 14 december kregen de treinreizigers een extra feestnummer van Metro in de Belgische stations. Voor dat magazine schreef ik onderstaand stuk over Champagne.

Geen feest zonder Champagne

Familie en vrienden staan voor de deur, de tafel is feestelijk gedekt, het gebraad zit in de oven, de hapjes staan klaar. Wat ontbreekt? De belletjes natuurlijk. Geen feest zonder Champagne, de parelende wijn van net over de grens. Zijn sterke reputatie en het bruisende feestgevoel geven Champagne een prominente plaats in ons hart.

Geef toe, u kunt zich kerst of nieuwjaar amper voorstellen zonder bubbels. Dat kunnen allerlei schuimwijnen zijn, maar Champagne blijft voor velen het echte werk. Mâitre-Sommelier Kris Van de Sompel, vorig jaar winnaar van de titel Belgisch Ambassadeur van de Champagnewijnen, ziet drie verklaringen voor de bijzonder aantrekkingskracht van echte Champagne: de bodem, het klimaat en de methode. “Dat trio maakt van Champagne een unieke wijn, die wereldwijd zijn gelijke niet heeft. De bodem bestaat uit krijt, het klimaat is bijna het meest noordelijke van alle wijnen en de lange opvoeding op zijn gistresten zorgt voor een bijzondere smaak.”

“Champagne heeft een sterk imago, het is een echte feestdrank en het herkomstgebied ligt vlak bij ons land”, aldus Van de Sompel. “Daardoor zijn de Belgen bij de grootste Champagneverbruikers ter wereld. Hoewel sommige mensen het onderscheid tussen Champagne en andere schuimwijn niet altijd kennen, blijven we onder de indruk als iemand “echte” Champagne schenkt. Door de grote vraag naar Champagne is de kwaliteit nochtans niet altijd verzekerd.”

Waarop moeten we als consument letten? “Goede Champagne heeft een lange rijping gehad. Dat kost geld, waardoor kwaliteit per definitie zijn prijs heeft. Denk er ook aan dat de meeste Champagne in de winkelrekken bedoeld is om op korte termijn te drinken, niet om te bewaren.” En als we een echte topper willen proeven? Van de Sompel: “Mijn persoonlijke favorieten zijn oudere millésimes, Champagnes van één jaargang dus, lang gerijpt, gemaakt van Chardonnay en afkomstig van een goed terroir.” Ongetwijfeld hemels, maar voor dat soort belletjes moet u uw portefeuille een heel eind open trekken.

Wat is Champagne eigenlijk?

Champagne wordt in de gelijknamige regio gemaakt volgens de ‘méthode traditionelle’. Eerst wordt een gewone wijn gemaakt, die daarna een tweede gisting op fles ondergaat. Die blijft daarna maanden tot zelfs jaren liggen op de gistresten. Hoe langer, hoe beter. Na het verwijderen van de gistresten volgt de ‘dosage’, het toevoegen van wat wijn met een beetje suiker. De hoeveelheid suiker bepaalt of de schuimwijn droog (brut) is of zoeter.

Champagne kan worden gemaakt van witte druiven (Chardonnay), van blauwe druiven (Pinot Noir en Pinot Meunier) of van beide samen. De meeste Champagnes zijn mengwijnen van verschillende jaren.

Schuimwijnen uit andere streken kunnen ook volgens de méthode traditionelle worden gemaakt, maar mogen niet de naam “Champagne” dragen. Voorbeelden zijn Cava uit Spanje, Crémants uit Frankrijk, Sekt uit Duitsland of Franciacorta uit Italië.

Bubbels getest

Metro vroeg drie bekende supermarkten om enkele flessen schuimwijn en Champagne voor onze lezers te selecteren. Acht doorsnee liefhebbers kregen de flessen “blind” te proeven. Hun oordeel leverde dit palmares op.

  • De prijskraker: Raphaël Villard Carte Blanche (Champagne Brut). Floraal in de neus, eenvoudig, fris en speels in de mond. Een pretentieloze, maar vlotte Champagne aan een zeer zachte prijs. € 13,25 bij Carrefour/GB
  • Het alternatief: Codorniu Reserva Raventos (Cava Brut). Het moet niet Champagne zijn. Deze Catalaanse Cava is fruitig en rond, lijkt wat zoet maar is mooi in balans met fijne zuren. Een rijk en vol aperitief. € 7,99 bij Delhaize.
  • De durver: Moutard Père et Fils Cuvée sans Dosage (Champagne extra Brut). Ongezoet en dus geen allemansvriend. Een rijpe neus, maar zeer stevige zuren in de mond, genre Granny Smith. Een fijn bittertje in de afdronk. Ideaal voor wie zijn grenzen wil verleggen. € 16,05 bij Delhaize.
  • De gulden middenweg: Charles Lafitte, Grande Cuvée (Champagne Brut). Toegankelijk, lekker, fruitig en voldoende fris. Een klassieke Champagne die iedereen te vriend houdt. € 21,89 in Carrefour/GB
  • De Belg van dienst: Vranken Tête de Cuvée (Champagne Brut). Een volle Champagne, pittig en elegant, van de uit België afkomstige familie Vranken. Alles mooi in evenwicht. € 18,35 bij Delhaize.
  • Een trapje hoger: Marquis de Villon Premier Cru (Champagne Brut). Gemaakt met druiven uit Premier Cru-wijngaarden. Evenwichtig en zacht, stevig en toch elegant. Een mooie terroirwijn. € 19,99 bij Colruyt.
  • Een dame van stand: Veuve Cliquot Carte Jaune (Champagne Brut). Niet goedkoop, wel allure. Een krachtige, ronde Champagne, die u ook bij de maaltijd kan schenken. € 29,99 bij Colruyt.

 

Champagne1_web

12:30 Gepost door Luk in WIjn | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.